سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بحث مورد اهمیت در کشاورزی

با رشد وپیشرفت علم در حوزه کشاورزی ، این رشته در دانشگاه ها  دارای زیر شاخه های متعدد است،اگر بخواهیم به طور کلی تعریفی از کشاورزی داشته بایم می توان گفت : هر گونه فعالیتی که در راستای تولید مواد غذایی و کالا از طریق زراعت،دام داری و جنگل داری انجام می شود. 

 بحث  مورد اهمیت در کشاورزی اقتصادی بودن ان نیز می باشد.یعنی اگربه صورت تفریحی یا برای مصارف فردی انجام شود عنوان کشاورزی را به خود نمی تواند بگیرد.از گذشته بسیار دورمردم در یافتند که در جاهایی که دارای فضولات حیواناتی مثل اسب ،گاو و گوسفند وجود دارد رشد بذر هم بسیار بیشتر و بهتر خواهد بود.و از ان به بعد استفادهاز کود باانواع مختلف در صنعت کشاورزی رواج یافت .

انواع کودها

به‌طور ساده کودها را بر اساس مواد تشکیل دهنده انو خصوصیاتشان به سه دسته کلی تقسیم می شود.

کود آلی : به کود های ارگانیک معروف هستند،که در اثر فضولات حیوانات وبقایای گیاهان یا ترکیبی از هر دو آن‌ها به وجود می ایدودارای پایه ای کربنی ومواد زنده به جامانده در ان می باشد.

 

کود زیستی (بیولوژیک): تر کیبات این کود شامل میکرو ارگانیسم هایی هستند که برای مزعه هیچ گونه الودگی وزیانی به وجود نمی اورد.وبرای حاصلخیزی و رشد گیاهان بسیار پر فایده است.

 

کود شیمیایی (معدنی): همانطور که از اسمش بر می اید ، کود شیمیایی از مواد معدنی تشکیل شده اند که بعد از جنگ جهانی دوم به صورت رایج مورد استفاده قرار گرفت . این کود به لحاظ قیمت از دو نوع دیگر پایین تر است.

 

انواع روش های کاشت بذر

بذر کاری به قرار دادن مقدا مشخصی  بذر در خاک به منظور جوانه زدن ورشد کردن گفته می شود.عمل بذر باشی به طور ساده در دو نوع انجام می شود .

الف: کشت مستقیم که به صورت مستقیم روی زمین اصلی انجام می شود. به عنوان مثال می توان بذر طالبی ، هندوانه، خربزه و گرمک را نام برد.

ب: کاشت غیر مستقیم که بذر ابتدا در خزانه قراردارد سپس به صورت نشا در زمین اصلی قرار می گیرد.

 

هر ساله  بعضی از آفتها که مورد علاقه انسانها نیستند مانند حشرات، علفهای هرز و میکروب‌ها گیاهان را از بین می‌برند. به منظور نابودی آفت‌ها استفاده ازسموم کشاورزی که به صورت مایع، جامد و یا گاز هستند که در کشاورزی مورد استفاده هستند. هر کدام از سم کشاورزی تولید شده دارای اثرات بیولوژیک هستند به همین دلیل سم روی آفات، بیماری ها و علف های هرز اثر میگذارد.

 

 منبع : خزانه ای صحرا