سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا درد قفسه سینه من خطرناک است؟

با شروع درد قفسه سینه اولین چیزی که ذهن شما را درگیر می کند این است که نکند این احساس سنگینی روی قفسه سینه یا سوزش قلب نشان دهنده ی حمله قلبی باشد! قطعا درد قفسه سینه چیزی نیست که نادیده گرفته شود و می تواند یک نوع هشدار از طرف بدن برای شما محسوب شود.

درد قفسه سینه چگونه استاما درد قفسه سینه همیشه نشان دهنده ی بیماری قلبی نیست؛ چرا که عوامل متعددی می توانند سبب تیرکشیدن قلب شوند. داشتن درد شدید در قسمت پایین سمت چپ قفسه سینه می تواند یک تجربه ترسناک را با خود به همراه داشته باشد. گاهی اوقات این درد تهدید کننده حیات نمی باشد ولی در برخی مواقع نیاز به اقدامات پزشکی دارد. شما ممکن است درد قفسه سینه را در هر جایی از گردن خود گرفته تا بالای شکمتان احساس کنید.


در ادامه برخی از علل شایع تر درد قفسه سینه آورده شده است.


درد قفسه سینه ناشی از مشکلات قلبی

? بیماری عروق کرونر یا CAD

انسداد در عروق خونی قلب باعث کاهش جریان خون و اکسیژن به ماهیچه های قلب می گردد. این مورد می تواند به علت درد شناخته شده ای با عنوان آنژین باشدکه علی رغم وارد نکردن آسیب دائمی به قلب، نشاندهنده این است که شاید شما کاندیدی برای حمله قلبی در آینده هستید.


درد قفسه سینه ممکن است به بازو، شانه، فک یا حتی در پشت کتف شما گسترش یابد. در این حالت شما یک فشار یا احساس سنگینی روی قفسه سینه خود دارید. آنژین قلبی می تواند با ورزش، هیجان یا ناراحتی عاطفی شروع، و با استراحت برطرف شود.

? انفارکتوس قلبی یا حمله قلبی 

حمله قلبی در زنانکاهش در جریان خون منتقل شده از طریق رگ های خونی قلب باعث مرگ سلول های عضلانی قلب می شود. هر چند مشابه درد قفسه سینه ناشی از آنژین صدری است، ولی حمله قلبی معمولا شدید تر است. درد خرد کننده معمولا در مرکز و یا سمت چپ قفسه سینه بوده و با استراحت برطرف نمی شود. عرق کردن، تهوع، تنگی نفس، یا خستگی بیش از حد ممکن است با این درد همراه باشد.


? میوکاردیت

علاوه بر درد قفسه سینه، التهاب عضله قلب ممکن است تب، خستگی، تپش قلب و مشکل تنفسی ایجاد کند. اگر چه هیچ انسدادی وجود ندارد، علائم میوکاردیت می تواند مشابه با حمله قلبی باشد.


? پریکاردیت

پریکاردیت در واقع التهاب یا عفونت پرده اطراف قلب است. علت این درد می تواند شبیه به علت ایجاد کننده آنژین باشد. با این حال، اغلب باعث درد شدید مداوم در امتداد گردن و عضلات بالای شانه می شود. گاهی اوقات این درد در هنگام تنفس، بلع غذا و یا هنگام دراز کشیدن به پشت، بدتر می شود.


? کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

کاردیومیوپاتی یک بیماری ژنتیکی است که باعث رشد غیر طبیعی عضله قلب و ضخیم شدن آن می گردد. درد قفسه سینه و تنگی نفس اغلب با ورزش رخ می دهد. با گذشت زمان، هنگامی که عضله قلب بسیار ضخیم می شود، نارسایی قلبی ممکن است رخ دهد. همراه با درد قفسه سینه ، این نوع از کاردیومیوپاتی ممکن است با سرگیجه، احساس سبکی، غش و سایر علایم همراه باشد.


? پرولاپس دریچه میترال

افتادگی دریچه میترالپرولاپس دریچه میترال یک بیماری قلبی است که در آن یک دریچه در قلب نمی تواند به درستی بسته شود. انواع علائمی که با پرولاپس دریچه میترال همراه است شامل درد قفسه سینه ،تپش قلب و سرگیجه است. این بیماری می تواند بدون علامت باشد، به خصوص اگر پرولاپس خفیف باشد.


? دایسکشن یا پارگی عروق کرونر

عوامل گوناگونی می توانند علت این وضعیت نادر اما کشنده باشند. در دایسکشن در نتیجه پارگی، درد عروق کرونر گسترش می یابد. این حالت ممکن است یک درد شدید ناگهانی با پاره شدن و یا احساس پارگی باشد که به گردن، پشت و یا شکم منتقل می شود.


درد قفسه سینه ناشی از مشکلات گوارشی

? گازهای گوارشی بیش از حد

معده شما در سمت چپ شکمتان قرار دارد و می تواند وقتی که عمل بلع را انجام می دهید با گاز پر شود. این گازهای به دام افتاده می توانند درد عصبی در معده ایجاد نموده و آغازگر یک درد شدید باشند که می تواند به سمت قلب شما پیش رفته و سبب درد قفسه سینه شود.


? بیماری ریفلاکس معده (GERD)

سوزش سر دل یک علت شایع درد قفسه سینه می باشد که در زیر سمت چپ قفسه سینه شایعتر است. سوزش سردل به عنوان رفلکس اسید نیز شناخته می شود. این حالت زمانی رخ می دهد که محتویات معده رو به عقب به سمت گلو بر می گردند که ممکن است باعث مزه ترشی در دهان و احساس سوزش در قفسه سینه یا گلو شود.


سوزش سردلعواملی که ممکن است باعث رفلکس اسید معده شوند شامل: چاقی، سیگار کشیدن، بارداری و خوردن غذاهای ادویه دار و چرب است. علائم درد قفسه سینه ناشی از قلب و سوزش سر دل ناشی از رفلکس اسید معده تا حدودی مشابه هستند؛ چرا که به یکدیگر بسیار نزدیکند.


? فتق هیاتال

این مشکل زمانی رخ می دهد که یک حفره در دیافراگم اجازه می دهد تا محتویات روده و معده به سمت قفسه سینه حرکت کنند که اغلب باعث تجربه درد قفسه سینه از جمله سوزش سر دل و یا احساس نفخ بعد از غذا خوردن و یا مشکل تنفسی می گردد. این درد زمانی که شما دراز بکشید، بدتر می شود.


? زخم های گوارشی

مصرف قرص آسپرین یک ناراحتی مبهم تکرار شونده ممکن است در نتیجه این زخم های دردناک در دیواره معده یا بخش اول روده کوچک باشد. این حالت بیشتر در افراد سیگاری، نوشیدن مقدار زیادی الکل و یا مسکن هایی مانند آسپیرین شایعتر است. درد اغلب زمانی که شما آنتی اسید مصرف می کنید، بهتر می شود.

منبع:drhsnajafi